Postare prezentată

Etica capitalistă și spiritul ortodoxiei

"Biserica fiind sobornicească în toate părțile sale, fiecare dintre mădularele sale - nu numai clerul, ci și fiecare laic - este chemat...

vineri, 3 februarie 2017

Cum se manipulează masele. Aplicație: revoluția facebook în România

S-au scris o mulțime de cărți despre manipulare. Sunt studii teoretice, sunt manuale practice, toate acestea sunt publice, lumea le citește și degeaba. Manipularea este suverană, nimeni nu pare a scăpa de ea. Totuși primul pas în a scăpa de boală este, spun psihologii, să o conștientizezi.

Nu voi avea o abordare exhaustivă, ci cât se poate de concisă, aproape schematică. Pe internet trebuie să fii scurt, altfel cititorul se plictisește. Dar este și aceasta o parte a prezentului studiu. Imediat.

Mai întâi, câteva considerații metodologice.

1) Publicul.
Ideea de plecare este că oricine poate fi manipulat la un moment dat. Dar nu toată lumea poate fi manipulată în același timp. Și atunci cel care manipulează trebuie să își circumscrie foarte bine publicul țintă în funcție de scopurile sale. Mesajele, manipulatorii sau nu, nu au aceeași receptivitate la orice fel de public. Unii oameni sunt mai deschiși în a recepta unele mesaje, alții sunt opaci. De asemenea, manipularea are un scop precis, anume reacția publicului manipulat. Și aici avem în mare, tot două categorii. Anume, unii oameni recepteaza mesajul și reacționează, alții doar recepționează mesajul.

2) Mesajul.
La rândul său, mesajul poate fi de natură a crea o reacție imediată sau el este un mesaj care trebuie repetat în timp pentru a conduce la reacțiile așteptate. De obicei, aceste feluri de mesaje sunt complementare, mesajul care are calitatea de a crea o reacție imediată nu trebuie să vină pe un teren gol, altfel nu are consistență. El trebuie să găsească rezonanță în mesajele repetate în timp astfel încât să vină ca o confirmare, o întărire a mesajelor mai vechi. De asemenea, mesajul trebuie să fie simplu, și să conțină generalități și truisme, astfel încât să poată fi receptat și în absența atenției celor vizați. Astfel, mesajul apare celor manipulați ca fiind o gândire proprie, o concluzie personală și un lucru bine știut de toată lumea, deci fără îndoială adevărat.
Mai trebuie adăugat că în funcție de scopul manipulării, mesajele sunt pozitive sau negative. Mesajele pozitive calmează, binedispun și relaxează în timp ce mesajele negative provoacă, tulbură și enervează pentru că ele declanșează sistemele de alertă ale minții față de pericolele externe. Deci, mesajele negative sunt și mult mai ușor primite, pentru că ele manipulează de fapt instinctul de conservare, care este mult mai puternic decât alte instincte primare.

3) Individul.
Publicul receptor al mesajului de manipulare este totuși, în ultimă instanță, format din indivizi. Chiar dacă o mulțime, sau o masă de oameni, este altceva decât simpla adunare a individualităților, în absența unei sume de individualități nu este nimic. Deci fiecare individ contează și ce contează la fiecare individ din punctul de vedere al manipulatorului este modul de gândire și modul de reacție, deci inteligența și emotivitatea.
În ceea ce privește inteligența, nu contează mărimea coeficientului de inteligență, ci felul în care mintea lucrează. Anume, trebuie știut că mintea omului are mare grijă de ea însăși ferindu-se de disonanțe cognitive. Nu contează că luate în detaliu toate componentele mesajului se pot demonstra ca fiind false, dacă generalitatea lui este sau pare adevărată, atunci detaliile vor fi ignorate, și vor fi ignorate chiar și atunci când sunt cunoscute! Pentru că mintea omului nu doar fuge de disonanța cognitivă, dar ea aleargă după coerență. Deci va primi și va integra doar acele mesaje care corespund unei opinii prefabricate. Informația circulă în minte prin sinapsele neuronale, iar acestea au propria lor memorie și structură formată exact după felul în care mintea omului gândește de obicei. Iată, deci, importanța mesajelor subliminale, cele pe care mintea le recepționează tot timpul, în absența atenției.
Emotivitatea este a doua componentă a minții luată în calcul. Emotivității i se adresează mesajul cel mai puternic, cel care poate crea o reacție imediată. Dar mintea fuge de emoții puternice, ea nu e deschisă spre acestea, pentru că îi perturbă buna funcționare și rutina. Așadar, ca să spargă bariera naturală împotriva emotivității, mesajul trebuie să fie ubicuu, dacă vine dintr-o singură sursă nu este credibil, mintea se poate apăra și se apără. Deci, mesajul trebuie să fie transmis în același timp din mai multe surse și trebuie să fie foarte agresiv.

4) Mediul.
În general, masele sau mulțimile de oameni sunt dispersate. Ca manipularea să aibă efect, toți acești oameni care formează publicul țintă al manipulării trebuie să fie aduși laolaltă. Ca să poată fi puși împreună oamenii, cel care manipulează trebuie să știe unde și cum să-i găsească. Nu neapărat fizic, ci prin mesajul pe care îl transmite, acesta trebuie să-și găsească calea spre publicul țintă. În acest scop, mediul de transmitere trebuie să fie unul care îi unește pe cei vizați, trebuie să fie un ceva la care toți participă prin prezență. Ieri era și încă mai este mass-media, astăzi s-a inventat social-media pentru același lucru.

5) Conducătorul.
Mulțimile odată adunate au nevoie de un conducător. Scopul lor determinat de manipulare trebuie exprimat. Fără exprimarea scopului, acesta dispare și mulțimile își pierd interesul pentru ceea ce le-a adunat. Ele au nevoie de o țintă și o expresie coerentă pentru a-și păstra unitatea și unitatea de acțiune. Exprimarea coerentă nu poate fi făcută decât de un singur om și nu de o mulțime în același timp. De aceea, mulțimile vor accepta cu ușurință pe cineva care știe să le dea o țintă și să exprime cel mai bine și mai concis ceva care să le exprime dorințele induse. Dacă acesta este și un om cunoscut, cu autoritate, cu atât mai ușor îl vor accepta instinctiv, căci mulțimea caută instinctiv unitate sub o autoritate. Unitatea mulțimii oferă anonimitate indivizilor din ea, deci adăpost de responsabilitate, dă fiecăruia putere și forță și, foarte important pentru confortul psihic al individului, confirmă poziția și opiniile individuale.  

Și acum să vedem cum se potrivesc acestea la revoluția facebook din Romania, din ianuarie 2017.

Este evident că publicul țintă este cel tânăr. Bătrânii pot recepta mesaje, dar fie și numai metabolismul lor îi face să reacționeze mai încet sau deloc. Iar cei care manipulează au nevoie de reacții energice. Iar mediul în care tinerii dispersați se întâlnesc este social-media. De asemenea, utilizarea de social-media predispune la receptarea mai facilă a unor mesaje cu sursă incertă, creează acestă obișnuință, ceea ce înseamnă că barierele de apărare ale minții sunt dinainte ridicate lasând să treacă mesajele, interiorizându-le. Nu este nici un paradox că televiziunile care au același mesaj cu cel care manipulează astăzi pe facebook (Realitatea, B1 - B1 astăzi ceva mai puțin) nu au mai deloc public, dar mesajul lor este atat de puternic receptat în societate, iar televiziunile care au public (Antena 3, România TV) nu reușesc să ridice în picioare același numar de oameni și să-i scoată în stradă cu tot atâta vehemență. Nu numai media de vârstă a publicului este cauza, dar televiziunile de știri și dezbateri au devenit un mediu prin care se transmit mesaje care se receptează rațional, în urma unei analize și nu în urma unei emoții. Televiziunile de succes au devenit foarte atente cu conținutul mesajului și mai puțin cu forma lui (formatul este întotdeauna un standard, plăcut poate, dar totuși un șablon), situație exact inversă decât în social-media, unde forma este primordială, iar conținutul aproape că nu contează. Forma este receptată mai ușor pentru că se ia ca atare, conținutul cere puțin efort de gândire pentru a fi asimilat.
Deci mediul de transmitere a mesajului este acum social-media și în special facebook-ul. Cine merge prin oraș poate vedea că majoritatea celor care dețin un telefon smart sunt pe facebook cautând informații și mesaje despre ce se întâmplă sau ce urmează să se întâmple în Piața Victoriei. Nu contează de unde vin și de la cine, important este să fie, să fie multe și să fie conforme opiniilor lor.
De asemenea, din ce în ce mai mult în ultimii ani, mesajele de batjocură la adresa clasei politice, mesajele de identificare a clasei politice cu un anumit partid (PSD) sau o anumită linie politică, în special națională, s-au mutat pe facebook. Ele sunt astfel mult mai penetrante pentru că sunt multe și la prima vedere sunt inofensive, dar sunt exact acel tip de mesaje care pregătesc terenul pentru mesajele cu mare forță manipulatoare. Ele trec de multe ori drept amuzament, sunt bancuri, glume mai mult sau mai puțin reușite sau triviale, dar adevărata lor țintă nu este imediată, ci este de creare a unei anumite mentalități care să fie pregătită pentru mesajul puternic ce va urma la momentul oportun.
Tot zilele acestea au fost și mulți oameni care s-au plâns că au primit SMS-uri care îi incitau la ieșit în stradă împotriva guvernului. Mesajele veneau de la niște firme care adunau adrese de e-mail și numere de telefon de la cei care semnau petiții on-line. Așa aflau de fapt cum pot fi găsiți cei cu o atitudine potrivită scopurilor manipulatorii, căci profilul psihologic al celor care semnează petiții on-line conține "specificația": sunt dispus să mă implic pentru niște cauze care sunt străine persoanei mele.

Desigur, acestea sunt elemente tot cu caracter general, ele se potrivesc la noi ca și aiurea. Ceea ce a dat un caracter personalizat în România manipulării numite revoluția de pe facebook a fost apariția neașteptată a lui Klaus Iohannis la mitingul neautorizat de la Universitate. Acolo aveam situația clară a unei mulțimi fără mesaj coerent, și fără conducător. Mulțimea avea nevoie de unul care să îi dea o țintă și un scop. Ce a făcut Klaus Iohannis la Universitate și care sunt rezultatele: a venit și s-a pus în fruntea mulțimii fără cap, apoi din chiar mașina prezidențială i-a dat o direcție - Piața Victoriei unde își are sediu guvernul României - și o țintă - dărâmarea guvernului. Atât de bine i-a reușit acțiunea, încât iată că mulțimea ascultă acum orbește toate mesajele care vin de la Cotroceni sau sunt în favoarea Cotroceniului. De exemplu, nu se cere acum demiterea guvernului pentru că astfel ordonanța de urgență care este așa-zisul motiv care i-a scos pe oameni în stradă nu s-ar mai putea abroga. Dar dacă guvernul ar abroga ordonanța înainte ca ea să intre în vigoare ar fi dărâmați, sfâșiați, poate și linșați în secunda doi.
Dar acum adevărata preocupare a cuiva căruia îi pasă de țara asta nu ar mai trebui să fie soarta guvernului PSD. Doar o minune mai poate să-i scape de linșaj (li s-au făcut publice adresele de acasă și telefoanele, nu?) sau pușcărie (DNA-ul nu se va lăsa până nu-i arestează, în opinia mea). Adevăratul rău vine din mentalitatea de facebook care este acum prezentă și dominantă în rândul populației și mai ales în randul generației care va conduce destinele țării mâine. Manipularea pe facebook este continuă, pentru că pot apărea tot timpul momentele în care cei care au nevoie de ea o vor folosi.